pembaca setia

Tuesday, May 11, 2010

hari ibu : pergi kenduri kawen dan zikri lelah

hari ahad yang lepas merupakan hari ibu untuk seluruh dunia...mesti ramai yang menyambut hari ibu bersama ibu tersayang..pada saya pula, masa hari ahad lepas..saya dan family pergi menghantar pengantin kat rantau panjang, klang..pengantin tu sepupu saya juga..meriah juga la majlis kat sana..lauk pauk ok..cume nasi je lembek sket..terlebih air la tu..hoho..


lepas menghantar pengantin..kami beramai2 lepak di rumah saya sampai ke petang...elok2 je sampai dirumah, zikri dah mula menunjukkan simptom2 semput..makin lama makin teruk...mama risau tengok dia..lepas tu mama suruh saya bawa zikri ke klinik amik gas..saya dan en.suami tanpa berlengah terus siap2 pergi klinik..tapi disebabkan hari ahad..byk klinik yg tutup..susah nak cari klinik..lagi pon waktu tu pukul 3.00pm++ biasanye klinik akan tutup pada pukul 12.00pm - 5.00pm.tapi syukur alhamdulillah kitorang jumpa klinik..cepat2 pegi dan kata nak amik gas..tengoklah gambar dibawah ni..zikri sampai dah biasa dengan alat tu...selalunye meronta2 tak nak amik gas...tapi disebabkan semput yg agak teruk..dia ok je kali ni..




lepas amik gas, terus otomatik dia jadi aktif semula..jadi banyak bercakap dan tak mau duduk diam..sebelum tu asik nanges aje..maybe dia pon tak selesa so nanges je la..korang nak tau tak harga amik gas + ubat dia berapa? RM70 saya kene..kalau pegi klinik yang biasa pergi takde pon sampai macam tu..haishh! 


balik rumah, mama dan lain2 still ada lagi..kami singgah beli goreng pisang panas untuk mereka yg ada di rumah..lepas tu lepak2 tengok tv dan borak2 bagi kecoh sket rumah tu..kalau tak, rumah saya hari2 sunyi sepi..dah la kawasan rumah saya tu pon sunyi sepi..orang2 kawasan tu jenis suka duduk dalam rumah..stail ala2 duduk apartment/condo je..padahal rumah bawah...huhu...


ok sambung cerita zikri tadi..lepas balik klinik, dia pon ok jek..jadi aktif balik..sampai rumah terus main2 dan bising2 macam biasa..tapi ok sekejap jek..dalam 2 jam aja..dalam lebih kurang kul 6.30pm semua bergerak balik rumah...tapi mama ngan ayah saya yang hantar sebab saya cadang nak tido rumah mama haritu..on the way tu, zikri pon jadi semput balik..risau sangat tengok keadaan dia macam tu..kami terus pergi klinik yg dekat area rumah mama tu..slalu juga la ke klinik tu..pergi sana terus amik gas..lepas tu doctor cek..still tak ok lagi..kene ambil lagi gas untuk kali kedua...lepas tu baru ok pernafasan dia..doctor bg macam2 nasihat..macam mana nak jaga anak yg ada  asma ni..tak boleh dengan debu,asap,habuk,sejuk,air yg masam2,etc la...banyak sgt pantang larangnye...dah la anak saya ni G6PD..lepas amik gas baru zikri ok...terus aktif..


balik rumah dia still ok lagi..tapi tak sampai 2 jam lah...lelah dia jadi balik..saya pon cepat2 bawa dia pegi klinik tadi tapi pembantu klinik cakap tak bole bagi gas lagi...tak sampai pon 4 jam..lagi pon  doktor takde...dorg suruh bawak gi spital..saya pon tak agak2 terus ke hospital...redha aja la..kene tahan ward pon saya sanggup janji anak baik.masa on the way ke hospital zikri menanges tak henti2..sampai kan saya pon menanges sama,tak tahan tengok anak saya macam tu, nak bernafas pon susah. dia tarik nafas sampai kedalam2 dada dia tu..kalau boleh biarlah saya yang tanggung semua tu.:'( 


sampai HTAR..terus pegi emergency...wow! dah baru la..sejuk giler dalam tu...hehe..sempat lagi nak teruja2..sampai kaunter terus saya minta nak amik gas untuk anak saya...dia pon terus bagi masuk..tak daftar pon lagi..sampai jek terus amik gas...zikri sampai kesejukan masuk dalam bilik asma tu..menggigil2 dia..kesian tengok..saya pon balutkan dia dengan selimut hospital tu..lepas tu saya peluk dia kuat2..bagi panaskan badan dia...tengok lah aksi mak n anak ni semasa di hospital..sempat lagi ambil gambar..




dua kali juga lah kene amik gas masa kat emergency nih...tp memang prosuder kat hospital ni 3 kali amik gas kalau tak ok baru masuk hospital..nasib baik zikri 2 kali jek...huhu...so takde la masuk ward..yahooo..dalam hati..hehe..lepas dah ok tu...saya dan adik pegi la ambil ubat kat kaunter farmasi..korang nak tau tak kene bayar berapa? jeng jeng jeng...PERCUMA ok...tak payah byr pon..huh! betapa membazirnye saya byr RM70 tapi tak ok juga..ekceli org kat farmasi tu kata tak payah bayar sebab dah byr masa daftar tadi...hehe..saya rasa saya tak byr apa2 pon..dan tak daftar pon...saya dan adik senyap je pastu terus blah...sambil sengih2...hihi..patutnye masa daftar kene bayar RM5..:p


akhirnye...sampai ke hari ni..kesihatan zikri beransur sembuh..dan aktif macam sedia kala...semoga lepas ni dia akan terus sihat dan aktif...takmo lagi kene semput2..amin.....

1 comment:

ZilaKE said...

alalala...siannye rayyan,mmg kesian tgk dak2 kecik kene asma ni,family jaja ade yg asma ke?