pembaca setia

Wednesday, March 24, 2010

masak ikan kurau stim @ pejabat

wahai kawan2 sekalian alam siber...mari sini saya nak bercerita sikit.heehhehe...nak cerita pasal hari ini saya dan akak kat ofis ni main masak2 kat ofis aja..

mula2 kita cerita kisah semalam ok..semalam memang dah plan ngan akak kat ofis ni nak masak ikan stim kat ofis.pastu saya pon saja2 lah cuba tanya resepi dari kawan ofis yang berbangsa cina mengenai resipi ikan stim.biasanya orang cina kan suka buat ikan stim kan,so nak tau la juga resepi dorang macam mana. mereka pon pot pet pot pet pot pet...sampai nak gaduh2 cerita resipi mereka.hahahha...kelakar la pula saya tengok.saya hanya tanya aja bukan nak guna pakai pon resepi mereka.sebab bile dengar resepi mereka of coz la tak halal kan sebab mereka letak wain dan bunyi macam tak sedap aja.hahaha...geli pula nak try resepi mereka..

then, kakak ofis yang nak masak ni decide buat cara orang melayu punya resepi aja lah...halal dan of coz sedap..so barang2 masakan akak tu yang bawak dan prepared dari rumah. saya hanya supply ikan saja.sebabnya en.abang saya kan suka memancing.saya dah pesan dengan dia kalau ada ikan yang berat lebih kurang 500g bawak balik rumah,saya nak bawak kat ofis.then dia betul2 dapat ikan 500g ikan kurau lak tu.perghh...memang terbaik la.

hari ini saya datang ofis bawa ikan.sampai2 saja bawak masuk pantry terus.lepas tu akak tu pon terus perap kan ikan dengan bahan2 yang dia bawak tu...letak dalam peti ais.dalam pukul 12 tgh hari tadi baru masuk kan dalam periuk nasi yang memang dibawa oleh akak tu. dalam setengah jam juga la nak tunggu dia masak betul2.ermmm...wangi betul aroma ikan stim tu.bila makan pon rasa sedap.puas hati betul lah.bila dah sudah makan buka la pintu...aroma tu pon keluar...mereka ni pon bau la wangi ikan stim tu..terus mereka lapar dan bergegas keluar makan.hahaha...kesian hanya dapat bau aja.nak kasi nanti tak cukup pula.biar lah...geli la nak campur2 makan dengan cina nih..eee..yek!

ermm..lepas ni plan nak buat masakan lain pula.macam2 dah plan ni...nak buat sup la..nasi goreng la..haishh!! bestnye la makan....*senyum lebar lebar*

ok lah tu aja lah nak bagitau kat korang semua.cerita pasal masak2 aja.sorry la tak ada gambar la.dah habis makan baru teringat lupa nak ambil gambar.lain kali aja lah ek.

habis cerita....

3 comments:

AfRiNaHaRiZ said...

>> ikan kurau masak stim??sedap kah?? xde gmbo, susah nk imagine cemane....
>> ohohooooo, mmg best kalo dpt masak2 ms lunch hour..

yaya|azura said...

apa kata lepas ni try masak tiga rasa pulak. nyumm nyummm. :D

Mrs Jaja said...

k-ria > sedap la...tak caya cube try masak..lembut gilers isi dia..

kakak yaya > ermm...itu ar pasal...tp mcm leceh sket nak kene grg dulu ikan tu...