pembaca setia

Thursday, April 8, 2010

anak saya makan steroid? owh..noo!!!

oklah..lupa kan saja cerita pasal politik2 pejabat tu...biarkan menjadi sejarah...benda yang lama usah dikenangkan....betul tak kawan2? hehehe...


hari ni saya nak cerita fasal steroid..huh? kenapa apakah cik puan jaja ni nak cerita fasal steroid nih? haaaa....saya nak cerita fasal setroid ni sebab ada kene mengena dengan anak saya tu..si rayyan  zikri tu..kenapa dengan dia? jom baca lagi sampai habis....hahahhaha...poyo ar jaja nih..


kepada sesiapa yang tak tau,rayyan zikri tu ada penyakit semput..dia dapat semput sebab terlalu banyak kahak..bila dia dah start batuk tu,tak banyak sikit pon dah bole jadi semput.bila batuk berterusan lagi la..boleh sampai berbunyi2 macam wisel nafas dia.ermm...sebab tu dia sentiasa kene amik gas tu..pas amik gas doctor bagi ubat, macam biasa lah..ubat batuk(kaler merah),ubat cair kahak(kaler merah kepink2an),antibiotik, kalau selsema bagilah ubat selsema..


satu hari tu, masa di rumah mama..masa tu kak long saya (doktor HTAR) dia perhatikan saja si rayyan zikri tu..lepas tu tiba2 je dia cakap.." aku rasakan mesti doktor kat klinik ko pegi tu bagi steroid kat zikri ni..ubat tu kaler merah kan?" terkejut juga la saya dengar...apa? steroid? bukan ke tu sejenis dadah...awat bagi kat budak kecik pulak?dan of coz la ubat tu kaler merah...dah banyak soalan dah saya tanya..kak long cakap.." biasanya klinik biasa bayar memang bagi ubat steroid tu...cepat baik..tapi nanti effectnya anak ko jadi katik/bantut la...tak membesar.." huhuhu...takmo la anak saya jadi bantut...menakutkan...


baru saya terfikir...mungkin effect ubat tu dah jadi kat anak saya...sebabnya bila anak saya sudah baik dari semputnya..dia jadi cirit birit pula...lama pulak tu...lebih seminggu...sampai anak saya jadi kurus kering...nak kata dia tak minum susu...tak juga...dia minum banyak..tapi buang pon banyak juga..risau betul saya masa tu...bila tanya kak long, dia kata tu normal la...nanti baik sendiri...tapi memang pon...lama2 ok sendiri jek..sekarang zikri dah tak cirit birit lagi...sekarang ni dia jadi sembelit pula...haisssshhh...macam2 hal la..lepas satu..satu...*geleng kepala*


so jalan terbaik...kak long suggest kat saya beli aje spray yg macam orang asma pakai tu...apa tah namanya...lupa pula..tapi tak beli lagi la...hehehe...agak2 berapa ek harganya?:p



No comments: